Školní poradenské pracoviště
Poradenské služby poskytuje škola žákům i jejich zákonným zástupcům.
Ředitel školy zabezpečuje poskytování poradenských služeb na naší škole výchovným poradcem, speciálním pedagogem a školním metodikem prevence. Ti úzce spolupracují zejména s třídními učiteli, ale i s dalšími pedagogickými pracovníky školy.
Škola má vypracovaný Program poradenských služeb a práci pravidelně vyhodnocuje v Závěrečných zprávách o činnosti ŠPP. Oba materiály jsou k dispozici u všech členů ŠPP.
Pracovníci školy, kteří poskytují poradenskou činnost
Ředitel školy
- zabezpečuje poskytování poradenských služeb ve škole výchovným poradcem, speciálním pedagogem a školním metodikem prevence, ti spolupracují zejména s třídními učiteli
Výchovný poradce
- provádí poradenskou pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žáků, podává informace o přijímacím řízení
- zprostředkovává diagnostiku speciálních vzdělávacích potřeb a intervenčních činností pro žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi
- podílí se na zajišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, poskytuje součinnost školským poradenským zařízením a spolupracuje s orgány veřejné moci za účelem ochrany práv žáků
- koordinuje sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření
- koordinuje podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných
- koordinuje poskytování poradenských služeb žákům školou a školskými poradenskými zařízeními
- poskytuje informace o činnosti školských a dalších poradenských zařízeních (PPP, SPC, středisky výchovné péče) v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům
- shromažďuje odborné zprávy a informace o žácích v poradenské péči poradenských zařízení, zajišťuje je v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů
- vede písemné záznamy umožňující doložit rozsah a obsah činnosti výchovného poradce, navržená a realizovaná opatření
Školní metodik prevence
- tvoří a kontroluje realizaci preventivního programu školy
- koordinuje aktivity školy zaměřené na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších sociálně patologických jevů
- metodicky vede činnost pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů (vyhledávání problémových projevů chování, preventivní práce s třídními kolektivy apod.)
- koordinuje spolupráci školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence sociálně patologických jevů, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s odbornými pracovišti (poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými a dalšími zařízeními a institucemi), které působí v oblasti prevence sociálně patologických jevů
- předává odborné informace o problematice sociálně patologických jevů, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy
- spolupracuje s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje sociálně patologických jevů u jednotlivých žáků a tříd
Speciální pedagog
- provádí depistážní činnosti - vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- provádí diagnostické a intervenční činnosti
- provádí event. zajištění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem (speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, činnosti reedukační, kompenzační, stimulační)
- průběžně vyhodnocuje účinnost navržených opatření, dle potřeby navrhuje a realizuje úpravy
- zajišťuje speciální pomůcky a didaktické materiály
- zabezpečuje průběžnou komunikaci a kontakt se zákonným zástupcem
- zajišťuje speciálně pedagogickou intervenci a služby pro žáky, zákonné zástupce a pedagogy školy
- připravuje a průběžně upravuje podmínky pro integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- zajišťuje kooperaci se školskými poradenskými zařízeními a s dalšími institucemi a odbornými pracovníky ve prospěch žáka se speciálními vzdělávacími potřebami
- koordinuje a metodicky vede pedagogické asistenty ve škole
- zajišťuje dokumentaci případů v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů
Třídní učitel
- motivuje vytvoření vnitřních pravidel třídy, která jsou v souladu se školním řádem, dbá na jejich spravedlivé dodržování (vytváření otevřené, bezpečné atmosféry a pozitivního sociálního klimatu ve třídě)
- zprostředkovává komunikaci s ostatními členy pedagogického sboru a je garantem spolupráce školy s rodiči žáků třídy
- získává a udržuje si přehled o osobnostních zvláštnostech žáků třídy a o jejich rodinném zázemí
- spolupracuje se školním metodikem prevence na cíleném, včasném vyhledávání varovných signálů, podílí se na realizaci minimálního preventivního programu, diagnostikuje vztahy ve třídě
- zajišťuje včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů
Práce s informacemi a s důvěrnými daty při poskytování poradenských služeb
Informace a důvěrná data o žácích a jejich zákonných zástupcích, která se poradenští pracovníci školy dozvědí v souvislosti s výkonem své poradenské činnosti, jsou ochraňována v souladu se zákonem.
Prostory a časová dostupnost poradenských služeb
Pracovník |
Prostory |
Konzultační hodiny |
Ředitel školy Mgr. Roman Pazdera
|
ředitelna v 1. poschodí školy |
582 319 072 kdykoliv po telefonické domluvě |
Zástupce ředitele školy
Mgr. Kamila Sedláčková
|
kancelář v 1. poschodí |
582 319 073
kdykoliv po telefonické domluvě
|
Výchovný poradce Mgr. Vlasta Kinclová
|
kabinet fyziky dveře č.8 2. poschodí školy
|
582 319 090 vlasta.kinclova@zsmelan.cz kdykoliv po telefonické domluvě |
|
|
|
Školní metodici prevence Mgr. Jitka Suchánková Mgr. Kateřina Macáková
|
kabinet dveře č. 72 v 1. poschodí školy kabinet dveře č. 100 v přízemí
|
582 319 071 kdykoliv po telefonické domluvě |
Speciální pedagog Mgr. Ivana Nová
|
kabinet dveře č.105 v přízemí |
582 319 082
ivana.nova@zsmelan.cz
kdykoliv po telefonické domluvě
|
Výchovná poradkyně
Plán práce výchovné poradkyně 2024-2025
Úřední hodiny VP (2).docx
Přijímací řízení 2024-2025.docx
Koncepce domácí přípravy ZŠ a MŠ Melantrichova
Plán poskytování školních poradenských služeb 2024 - 2025
Časový harmonogram přijímacího řízení.pdf
Školní metodik prevence
Minimální preventivní program
Program proti šikanování
Hazardni hráčství
Alkohol
Tabák
Návykové látky
Strategie předcházení šikaně
Psychická krize a duševní onemocnění u žáků
Sebevraždy
Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě ve škole